Zakończono modernizację chodnika przy ul. Powstańców, na wysokości przychodni zdrowia. Wymiana nawierzchni podyktowana była jej złym stanem technicznym, utrudniającym dojście do lecznicy osobom starszym i niepełnosprawnym oraz koniecznością zabezpieczenia budynku przed wilgocią.
Jako, że naprawa chodników nie jest standardowym zadaniem, wykonywanym przez służby Miejskiego Zarządu Gospodarki Komunalnej, jego realizacja została zlecona Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji.
Grupa odtworzeniowa miejskiej spółki, w pierwszej fazie prac, uprzątnęła zalegający gruz przed budynkiem, uwałowała wcześniej nawieziony kamień i kliniec, po czym rozłożyła nakładkę asfalto – betonową. Zabezpieczy to piwnice budynku przed zalewaniem wodami opadowymi. Przy okazji zreperowano również wjazd na posesję przychodni.
W przyszłości, po wykonaniu planowanych robót kanalizacyjnych, chcielibyśmy wyremontować również wjazdy na posesje przy ul. Powstańców 7 i 12, 12a.
A.G.
Po zakończeniu sześciomiesięcznej kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Mysłowice, MZGK – podmiot kontrolowany – otrzymał, za pośrednictwem Poczty Polskiej, pismo zatytułowane „Protokół z przeprowadzonej kontroli”. W rzeczywistości pismo trudno jednak nazwać protokołem, bowiem nie spełnia ono podstawowych wymogów natury prawnej, wynikających ze Statutu Miasta Mysłowice.
Dyrektor MZGK, zgodnie z przysługującym mu prawem, odmówił podpisania protokołu, jednocześnie wysyłając pismo do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i Przewodniczącego Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Mysłowice, w którym wyjaśnił przyczyny swojej decyzji oraz opisał uwagi dotyczące przebiegu kontroli i jej wyników.
Zachęcamy gorąco Państwa do zapoznania się z dokumentem, który przedstawiamy w poniższym załączniku. W jego treści odnieśliśmy się w sposób merytoryczny do każdego wniosku wysnutego przez Zespół Kontrolny Komisji Rewizyjnej.
A. G.
Specjalistyczna firma zewnętrzna - na zlecenie Miejskiego Zarządu Gospodarki Komunalnej - od kilku tygodni przeprowadza remonty balkonów na budynkach gminnych. Do renowacji, w pierwszej kolejności, zakwalifikowane zostały te, będące w najgorszym stanie technicznym.
Odebrano już remont balkonu na budynku przy ul. Oświęcimskiej 66 (na fot.). W pierwszej fazie robót rozkuto starą płytę balkonową, oczyszczono konstrukcję stalową, po czym ponownie wykonano betonową wylewkę. Ciężka murowana balustrada została zastąpiona nową, lekką, metalową, zamontowaną na wysokość zgodną z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa budowlanego. W trakcie prac wykonano również izolację przeciwwodną oraz wymieniono obróbki blacharskie.
Aktualnie rusztowania stoją już na ul. Szopena. Tam odnawianych jest osiemnaście balkonów budynku nr 12 i 12A. Według podpisanej umowy, zakres zadań które ma wykonać firma w ramach tej renowacji jest podobny do zakończonego już remontu na budynku przy ul. Oświęcimskiej. Rozszerzono go jednak o montaż daszków nad balkonami na ostatniej kondygnacji, zabezpieczenie dylatacji oraz uzupełnienie tynków elewacji, jej pomalowanie i wyłożenie posadzek glazurą mrozoodporną . Całość powinna zostać skończona do 30. października. Termin odbioru robót może ulec przedłużeniu tylko wówczas, gdy warunki pogodowe uniemożliwią prowadzenie prac.
Balkony są nadwieszonymi elementami konstrukcyjnymi budynków szczególnie narażonymi na szkodliwe wpływy atmosferyczne. Inspektorzy z ramienia MZGK dopilnują, żeby wszystkie prace zostały wykonane z należytą starannością oraz przy użyciu certyfikowanych materiałów budowlanych. Chcemy bowiem, aby balkony przetrwały kolejne dziesięciolecia i były bezpieczne dla ich użytkowników oraz przechodniów.
A. G.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom najemców, dyrekcja Miejskiego Zarządu Gospodarki Komunalnej podjęła decyzję o rozpoczęciu programu montażu domofonów w budynkach komunalnych. Pierwsze tego typu urządzenie, od tygodnia, funkcjonuje przy ul. Miarki 11.
Pilotażową instalację zestawu domofonowego, składającego się z modułu zewnętrznego i unifonów wewnętrznych wykonała, na nasze zlecenie, wykwalifikowana firma specjalizująca się w branży elektronicznej. Przed drzwiami wejściowymi zamontowano estetyczny, odporny na dewastacje i łatwy w obsłudze panel przeznaczony do montażu podtynkowego, dzięki czemu kaseta jest chroniona przed wilgocią i mrozem. Mieszkania wyposażone zostały w urządzenia współpracujące z jednostką zewnętrzną, umożliwiając otwieranie drzwi i komunikację mieszkańców z osobami, które chcą wejść do budynku. Lokatorzy otrzymali specjalne, magnetyczne karty, wykonane w formie breloczka, dzięki którym sami mogą otworzyć drzwi. Oczywiście mają również klucz, na wypadek gdyby „zabrakło” prądu.
Mamy nadzieję, że instalacja domofonów ograniczy dostęp do budynków osób niepożądanych, co w znacznym stopniu wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców. Skrupulatna kontrola lokatorów nad tym, kto wchodzi do kamienicy ułatwi zarządcy nieruchomości utrzymanie w czystości klatek schodowych. Powinna wyeliminować też nagminnie występujący problem ich dewastacji, tym samym zmniejszając koszty związane z częstym usuwaniem skutków wandalizmu.
A. G.
Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej w swojej strukturze organizacyjnej posiada dział windykacji, bowiem w zakresie działalności Zakładu jest odzyskiwanie należnych gminie, publicznych, pieniędzy. Nie mówimy tu o setkach złotych, ale o ogromnych sumach, jakie winne są osoby niepłacące terminowo za czynsz i media w najmowanych lokalach mieszkalnych. O tym, jak w praktyce MZGK prowadzi windykację napisała ostatnio pani Jolanta Korucu, redaktorka dziennika Metro.
Ściąganie długów jest czasochłonnym i skomplikowanym procesem, wymagającym podjęcia szeregu kroków, zmierzających do osiągnięcia celu, którym jest odzyskanie gminnych pieniędzy. Znajomość prawa i zdobyte przez lata doświadczenie pracowników nauczyło ich doboru odpowiednich metod, umożliwiających ściąganie długów.
Na co dzień prowadzone są intensywne działania windykacyjne, obejmujące m. in. bezpośredni kontakt z dłużnikiem, realizowany poprzez rozmowy telefoniczne oraz wysyłkę korespondencji. Często zdarza się, że dłużnicy emigrują za granice naszego kraju. W takich przypadkach, zwracamy się do Ambasad z prośbą o udostępnienie danych dotyczących ich obecnego adresu zamieszkania. Przeważnie udaje się nawiązać kontakt z osobami poszukiwanymi, które są już w dużo lepszej sytuacji finansowej i podpisują z MZGK porozumienia, umożliwiające spłatę wierzytelności w rozbiciu na raty. Dzięki takim i innym działaniom, od 2011 roku Zakład odzyskał ponad 5 mln zł.
Jeden raz zdarzyło się, że z powodu zbieżności nazwisk, Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Londynie podała adres, który jak się w praktyce okazało nie należał do dłużniczki. Korespondencja dotarła nie do poszukiwanej osoby, tylko do przypadkowej, ale o takim samym imieniu i nazwisku. Sytuacja taka jest ryzykiem, jakie MZGK ponosi w swojej działalności windykacyjnej. Ryzyko jednak jest niewielkie w porównaniu z wartością pieniędzy publicznych, które regularnie odzyskujemy od dłużników.
Jeśli działania z zakresu wstępnej windykacji polubownej nie przynoszą efektów, sprawy kierowane są na drogę postępowań sądowych. Uzyskany w ten sposób tytuł wykonawczy przekazywany jest do egzekucji komorniczej. Windykacja taka prowadzona jest głównie w stosunku do dłużników najbardziej opornych, niereagujących na czynności poprzedzające windykację przymusową. Postępowanie egzekucyjne w drodze egzekucji sądowej jest bardzo kosztowne, niemniej jednak w konsekwencji szeregu działań, wykorzystując wszystkie możliwości prawne, w znacznej ilości przypadków wierzyciel odzyskuje należności wraz z wszelkimi należnościami ubocznymi.
Wypracowany latami system windykacji stanowi spójny zespół elementów, które minimalizują zaległości względem MZGK. Dopełnieniem działań windykacyjnych są liczne instrumenty prawne, mające na celu udzielenie pomocy w regulowaniu opłat bieżących, jak i w spłacie powstałych należności, z których korzystać mogą najemcy gminnych lokali mieszkalnych. Lokatorom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej może zostać udzielona pomoc w postaci dodatku mieszkaniowego, przyznawanego w formie decyzji administracyjnej na okres 6 miesięcy, świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej (MOPS) oraz możliwości odpracowania zaległości czynszowych.
Windykacja należności to bardzo ważny element działalności MZGK. Jest to pewnego rodzaju walka o pieniądze publiczne, które należą do każdego z mieszkańców Mysłowic. Ich przeznaczeniem powinno być zaspokajanie potrzeb zbiorowych, a nie spłacanie zobowiązań za nieuczciwych najemców, bo tak niestety jest.
A. G.
Utworzenie mieszkań socjalnych w Mysłowicach na terenie zdegradowanym
Wartość projektu: 1 132 412,76 zł
Wartość dofinansowania: 962 513,38 zł
Cel projektu: włączenie grup społeczności zagrożonej wykluczeniem zamieszkującej obszary peryferyjne i zdegradowane oraz poprawy jakości jej życia dzięki zapewnieniu dostępu do infrastruktury społecznej.
Planowane efekty: aktywizacja społeczna mieszkańców, poprawa warunków bytowych, zmniejszenie liczby mieszkańców zagrożonych wykluczeniem społecznym, aktywizacja osób niepełnosprawnych, pozyskanie dotacji na realizację projektu, zwiększenie wartości majątku w zasobach Miasta, poprawa wizerunku Miasta jako dbającego mieszkańców, poprawa stanu infrastruktury w Mieście, wzrost wartości lokali.